zondag 26 februari 2012

DE SMEDERIJ

Zoals beloofd de foto's van onze oude smederij.
De ene zal het zien als een bouwval.
De andere als een rustiek gebouwtje.
Wij zien het als een rustiek gebouwtje,wat zeker nog
de moeite waard is om in de oude staat terug te brengen.
Oordeel zelf!

Nog een hele fijne zondag!

Groetjes, Juliëtte

De voorkant van de smederij, welke zeker aan restauratie  toe is.



                                                       Nog zo'n rustiek plaatje.

                      De grondmuur werd gestapeld van materialen,
                     die hier veel voor handen lag.
                     Ik hoef jullie niet te vertellen wat die materialen waren.

     Vanaf de grondmuur werd het gebouwtje opgetrokken,
      uit geschaafde boomstammen.
     Dit is trouwens de binnenkant van het nog goede gedeelte.



                       Het dak  timmerde men dicht met planken.
                       Daarop kwam een laag vellen van berkenbast.
                       En als laatste een laag grond.
                       Daarop groeide dan gras, onkruid en diverse look soorten.
                       Hier zie je nog een eenvoudige aansluiting
                       van een houtkachel.

      Helaas is het turfdak deels  niet meer in tact.
      En hebben ze een nieuw dak van golfplaat geplaatst.



De binnendeur is nog prima.
En die gaan we zeker weer hergebruiken.



    Alsof de smid zo weggelopen is.
    In de kleine doosjes heeft pruimtabak gezeten.



     Overal in het hout vind je  afdrukken van vee brandmerken.
      T.Haugen was dus de eerste eigenaar van onze boerderij.



.
     Hier zie je nog de oorspronkelijke balken van het dak.
     Blijkt dat het orginele voorgedeelte al jaren geleden is vervangen.
     Het gebeurde dus regelmatig dat zo'n smederij in de brand vloog.
    Zou hier zomaar ook gebeurd kunnen zijn.
    Hier vind men namelijk ook de resten van de haard.

                                 Hier zo'n stukje oud turfdak. En hoe maaide ze dat dan?

                                        Nou zo!

16 opmerkingen:

  1. Ik kwam via Silvia op je blog, ik ga je volgen hoor!
    Mooi die brandmerken in het hout!

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig.zoveel oude elementen ...
    erg mooi en zo waardevol.
    Leuk ook de brandmerken in het hout.
    Da's genieten he.
    Je hebt een gezellig blog en ik wil
    graag meer lezen over je belevenissen
    dus ik ga je volgen hoor.
    Wens je een prettige dag, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Juliette,
    Ik ben even je blog aan het promoten.....want dat verdien je.
    Ik geniet van je prachtige foto's!!!!
    Fijne Zondag & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo Juliëtte, ook ik kom via Silvia bij je op bezoek en
    wat heb je een leuk blog! de oude smederij spreekt erg tot
    mijn verbeelding, vroeger als kind fantaseerde ik bij soort
    oude vervallen gebouwtjes dat ik er een knus gezellig huisje
    van maakte, zo leuk!
    ik ga je graag volgen.

    fijne zondag van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Juliette,
    Via Silvia kom ik bij je en ik ben even door je blog gedwaald. Ik wilje graag volgen.
    Dat hout van dat schuurtje is wel geweldig, he? Gaan jullie het echt nog restaureren. Zou mooi zijn.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nr. 6 in de rij... Nou, ik vind het een heel leuk huisje, dat wordt wel wat!! En die geit (of zo) geweldig!!! Prachtige foto's!!! Ik ga je volgen, als je het leuk vindt kan je ook bij mij ff komen kijken!! Mis je Holland niet?? Gr. Jac.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal leuk...die Silvia......ik ga je ook volgen hoor.....en even op je blog gluren...liefs fijne zondag van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Via Silvia op je blog gekomen. Woon je al lang in Noorwegen? Mooie foto's, leuk die oude smederij, ben benieuwd naar de restauratie! Ik ga je volgen hoor, kom je bij mij ook een kijkje nemen?
    Fijne zondag,
    Groetjes Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo, wat een leuk blog heb je. Mijn smaak helemaal.

    Silvia noemde je naam dus kwam ik ook even kijken. IK ga je ook volgen. Kom je ook even bij mij kijken?

    Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi Juliëtte,
    Ik zie dat we allemaal via Silvia komen en maar goed dat ze je genoemd heeft want je blok is erg leuk. Ik ben benieuwd naar de restauratie van de smederij en waarvoor je het later voor wilt gaan gebruiken. Maar zou het zeker niet tegen de vlakte gooien want het is een leuk gebouwtje en vooral door de oude elementen nog zeker de moeite waard.
    Liefs Willie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op aanraden ben ik bij je komen kijken. Prachtige foto's. Noorwegen staat nog op mijn verlanglijstje en nu kan ik zo af en toe wegdromen bij jou blog. Groetjes Rarda.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh wat een leuk huisje...mooie rustieke plaatjes.....

    Lieve groetjes,

    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Via Sylvia kom ik op je blog, prachtige foto's van een stukje Noorwegen.
    Ik ga je graag volgen, zo mooi om te zien en te lezen over je leven daar.
    Je bent ook van harte welkom op mijn blog, lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hej Juliëtte, wat leuk dat ik je zo kan volgen in Noorwegen. Ik hoop dat je nog veel van dit moois laat zien, daar geniet ik hier heel erg van.
    prachtig woon je daar. Ik heb vandaag al even door je blog gebladerd.
    Fijne week, lieve groetjes

    ps Ik heb je bij mijn lijstje Nederlanders in Scandinavië gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hei Juliëtte, Ik kom eens even kijken bij je .
    Ik heb je link via Sylvia.
    Zelf ben ik een keer in Noorwegen geweest, zoooo moooi.
    Ik heb iets met Scandinavië, onze dochter heet Dagmar.
    Ik ga je zeker volgen, heerlijk genieten van je foto's en meer.
    Fijne week.
    Groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie oude schuur en prachtige foto's. ik vind het leuk om te weten hoe het is om daar te wonen, en ga je volgen.
    Hartelijke groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter!
Ik ben daar altijd heel erg blij mee!

Liefs, Juliëtte